Oscar bácsi látogatása

2013.02.10. 14:18

Az alábbi cikket korábban az Okososztaly.blogspot címen osztottam meg. 

Ki kapja idén a legjobb film Oscar-t? Ki lesz a legjobb rendező? Jennifer Lawrence vajon legyőzi Jessica Chastain-t? És Haneke nyerhet ezen a versenyen? Egy hónap sincs az Oscar gáláig, a filmvilág legrangosabb díjkiosztójáig. Lassan körvonalazódik a nyertes.

Tavaly ilyenkor mindenki tudta, hogy a The Artist fogja nyerni a legjobb film Oscar-ját. Most azonban kétséges, hogy melyik mozi producerei örülhetnek a szobornak. Rengeteg remek filmet sikerült idén nominálni, a legjobb film jelöltek például abszolút rendben vannak többé-kevésbé, nem úgy mint tavaly, amikor olyan filmek kerültek az Akadémia által az legjobbjainak választott filmek közé, mint a War Horse, az Extremely loud and Incredibly close, és sem a Drive-ot sem pedig a Shame-et nem jelölték.

 Az Akadémia hírhedten konzervatív, szeretnek olyan filmeket kitüntetni a legjobb film díjával, amik az adott év filmterméséből kiemelkedő minőségű, de véletlenül sem legjobb filmek. Máskülönben nem győzhetett volna 2010 elején a The Hurt Locker című háborús dráma, miközben a zseniális Inglourious Basterds is ott volt akkor, a fantasztikusan életszagú Up in the Air, az animációs filmek királya, az Up és a rendkívül eredeti District 9 is jelöltek voltak. Az előbb felsorolt mesterművek mind eredeti hangvételű, modern, és a filmművészet jövőjét is előrevetítő mozik voltak, míg a The Hurt Locker egy egyszerű sztori volt egy bombaszakértőről, különösebb meglepetések nélkül. Egy korrekt film, de nem volt mestermű. Jellemző, hogy egy évvel később, az emberemlékezet óta legerősebb Oscar-mezőnyben (Inception, Black Swan, The Fighter, True Grit, 127 Hours, The Social Network) sikerült a The King's Speech című királydrámát győztesként kihozni, ami egy különösebb izgalmak és meglepetések nélkül elmesélt történet volt egy emberről, akinek le kellett győznie önmagát. Egy sablon sztori, sablon jellemfejlődéssel, sablon drámával, sablon befejezéssel...miközben Christopher Nolan újszintre emelte a blockbuster fogalmát, amikor agyafúrt sztorival és intelligens forgatókönyvvel áldotta meg a realistán látványos álomkalandot, ami százszor eredetibb volt a The King's Speech-nél. A Black Swan egy sokkoló és letaglózó látlelet a tökéletesség kereséséről, megfejelve fülledt szexjelenetekkel és Natalie Portman földbe döngölő alakításával. A True Grit egy lírai magasságokba emelkedő western, elképesztően összetett karakterekkel,ötcsillagos hangulattal, amihez fantasztikus fényképezés asszisztál. A The Social Network a modern görög tragédia, veszettül pörgős és okos dialógusokkal. És erre a dadogós király meséjét díjazzák? Szégyen. Majd egy évvel ezelőtt sikerült egy némafilmet megdobni az Oscarral - egy szívderítő és bájos némafilmet, ami viszont nem több, mint egy letűnt korszak vidám felelevenítése, ami nem egy eredeti dolog. Míg a Moneyball című sportdráma ugyanazon évben jóval többet feltudott mutatni: hús-vér karaktereket, vágyakat és emberi érzéseket, lassú és realista történetvezetést, könnyeket és csalódást. Lenyűgöző és modern film, hatásvadászat és komoly érzelmi csúcspont nélkül - ez a jövő. A patetikus érzelmeknek leáldozott, eljött a visszafogott filmek ideje. A Moneyball az egyik első a sorból de nem az utolsó, megérdemelte volna a díjat. Az Akadémia ízlésvilága sajnos kissé öreges, de idén javíthatnak, ugyanis  a legöregebb tagok nem tudtak megbirkózni az online szavazással, így ők most nem vesznek részt. Ez komolyan befolyásolhatja a végeredményt.


LEGJOBB FILM


Az idei legesélyesebbek a Life of Pi, a Lincoln, az Argo és a Silver Linings Playbook. Személy szerint én az utolsónak drukkolok, ami egy életszagú, könnyes-nevetős dráma az újrakezdésről. A Life of Pi csodálatos film a reményről és hitről, rendkívül erős CGI-al, és emlékezetes képi világgal. A Lincoln zene nélküli, visszafogott, lassú történelemlecke, rendkívül erős mozi, Spielberg legjobbja az elmúlt években. Az Argo, a legesélyesebb, egy sablonos, korrekt film, izgalmas de semmi több. Érdekes, de az Argo rendezőjét nem jelölték legjobb rendezőként, pedig a legjobb film és direktor is azonos szokott lenni, ám ez most lehetetlen lenne az Argo-val. Ugyanakkor az Argo sorra nyeri a különféle díjakat, SAG, Golden Globe, Critics's Choice, stb, DGA. A DGA kiosztásával szinte végképp eldőlt, hogy az Argo nyer, persze meglepetések még várhatóak. Mellette még nagy esélyes a Lincoln, amit 12 kategóriában jelöltek, és a kritikusok nagy favoritja. Várható volt, hogy a körül rajongott Zero Dark Thirty esélye a jelölése ellenére is nulla lesz, hiszen a rendezője három éve már nyert a The Hurt Locker-rel. Ugyenez a helyzet az amúgy csodás Les Misérables-el is: Tom Hooper rendező már nyert Oscar-t a The King's Speech-el. Sajnálatosan kevés esélye van a Silver Linings Playbook-nak, ami ugyan erősen indult, mára szinte minden díjátadón mellőzték. A színészi kategóriákban még javíthat a film, erről később. Ráadásul a DGA, azaz a Director's Guild of America nem is jelölte David O. Russel-t, a film rendezőjét, márpedig az ottani nyertes szokott lenni az Oscar nyertese is - kevés kivétellel, ez lehet az egyik ilyen eset. De lehet végül nyertes a Life of Pi, Ang Lee mozija ugyanis túllépett az 500 millió dolláros bevételen, ami a malmára hajtja a vizet. Viszont túl kevés díjat nyert, túl kevés reflektorfény hull rá, így nem igazán hiszem,hogy bele tudna szólni ebbe a meccsbe. A Django Unchained Tarantino rendezői jelölése nélkül teljesen elveszett, ami nagy kár. Az Amour című francia film jelölése mindenképp dicséretes, de tulajdonképpen felesleges, hiszen az Akadémia sosem adná oda Haneke filmjének a díjat. A Beasts of the Southern Wild is hasonló problémákkal néz szembe, pedig olyan szép lenne végre egy igazi indie filmet díjazni.

Tippünk a befutóra: Argo

Nyernie kéne: Silver Linings Playbook 



LEGJOBB FÉRFI SZÍNÉSZEK


A Legjobb férfi főszereplő kategória a szezon legegyértelműbbje: Daniel Day-Lewis idén megkapja harmadik Oscar-díját a Lincoln-ban nyújtott alakításáért. Day-Lewis sorra nyeri a férfi főszereplő díjakat (SAG, Golden Globe), mellette esélye sincs senkinek. Ráadásul maga a film is esélyes a fődíjra, ami még inkább megdobja Dan esélyeit. Hugh Jackman pedig most valószínűleg nem örül, nyilván azt remélte a Les Misérables béli szerepe meghozza számára az Oscar-t, erre pillanatok alatt lesöprik a pályáról. Vigaszdíja a Golden Globe amit kapott idén, ennél tovább nem fog jutni. Ahogy Bradley Cooper is relaxálhat, nem kell izgulnia a nyertes nevének felolvasásakor. Cooper élete eddigi legjobb alakítását nyújtotta a Silver Linings Playbook-ban, így nagy kár, hogy ennyire kegyvesztetten kell lezárnia a szezont. Joaquin Phoenix-nek már rég kijárna a díj, a The Master-ben lehengerlő volt, abszolút megérdemli a díjazást, csakhogy a vetélytárs túl erős, plusz Phoenix nem hajlandó végig csinálni az Oscar-kampányt, ami pedig fontos része a díjazásnak. Denzel Washington visszatérése a drámai szerepekhez ütős volt, szerencsére a kritikusok is észrevették, hogy Washington most nem viccel, díjat akar, ám ez most biztos nem jön be. Arra jó volt, hogy a kategóriát feltöltsék és meglegyen a kötelező öt jelölt, ám többre nem számíthat.

Tippünk a befutóra: Daniel Day-Lewis (Lincoln)

Nyernie kéne: Daniel Day-Lewis (Lincoln)

A mellékszerepeknél jóval bonyolultabb a helyzet. Mind az öten esélyesként tekinthetnek magukra, de igazán csak ketten számíthatnak a díjra. Christoph Waltz 2010-ben nyert az Inglourious Basterds-el, most pedig ismét Tarantino filmben hasít, a Django Unchained-ben nyújtott alakítása kitörő lelkesedésre talált kritikusi körökben. A Golden Globe-ot már hazavitte, ám kissé különös lenne ennyire rövid időintervallumban kétszer nyernie. Ezért is indul nagy esélyekkel Tommy Lee Jones, aki a Lincoln-ban alakított feledhetetlent. Jones inkább számíthat a díjra, mint Waltz, de nem szabad figyelmen kívül hagyni utóbbi Golden Globe győzelmét. Jones már megnyerte a SAG-ot, így elég kiélezett küzdelemnek lehetünk tanúi. Mellettük próbál majd labdába rúgni Robert De Niro, aki a Silver Linings Playbook-ban emlékezeteset alakított, de díjat valószínűleg nem fog kapni. Alan Arkin ugyanígy áll, az Argo-bel rövid jelenése szórakoztató volt, mégis csak töltelékként van jelen a jelöltlistán. Philip Seymour Hoffman pedig ötödikként nem sokat szólhat bele a versenybe, ami nagy kár.

Tippünk a végső befutóra: Tommy Lee Jones (Lincoln)

Nyernie kéne: Tommy Lee Jones (Lincoln)


LEGJOBB NŐI SZÍNÉSZEK


És megérkeztünk az év talán legizgalmasabb kategóriájához, a legjobb női főszereplőkhöz...írtam volna két hete. Akkor még kiélezett küzdelem folyt Jessica Chastain és Jennifer Lawrence között. Azóta viszont átadtak pár díjat, köztük a SAG-ot, és Jessica esélyei jeletősen csökkentek. Habár az időzítés most lenne tökéletes, hiszen jelenleg is fut Mama című horrorja a mozikban, és szépen pénzt szedett be eddig, erről most valószínűleg le kell mondania. Az ok valószínűleg a Zero Dark Thirty-béli erőszakos kínzásjelenetek, amik az Akadémia számára természetesen soknak bizonyultak. Persze még mindig esélyes, de hirtelen kevésbé forog körülötte ez a kategória, mint Jennifer körül. Az idén nyáron mindössze huszonhárom éves színésznő 2010-ben robbant be a köztudatba a Winter's Bone című filmmel, amiért rögtön Oscar-ra jelölték. Akkor Natalie Portman teljesen megérdemelten megnyerte az Oscar-t, ám most semmilyen zavaró körülmény nem játszik be. Jennifer teljes szárnyszélességgel ragyoghat, élvezheti a jelölést, és mégsem gondolom úgy, hogy nyernie kéne. A karrierje mégcsak most kezdődött, ha túl hamar a csúcsra ér, gyorsan kiéghet, ez pedig egy ilyen tehetséges színésznővel ne forduljon elő. Én azt mondom, várjunk még vele, majd ha igazi hollywoodi élvonalbeli díva lesz, és kellő ideje lesz már a szakmában, na akkor egy könnyfacsaró alakítással leveszi a lábukról a kritikusokat, és sorra nyeri majd a díjakat, mindenkit félresöpör, akkor! De most még korai. Pedig a Silver Linings Playbook-ban nyújtott teljesítménye valószínűleg Oscar-rá fog változni idén. Mellette még küzd Naomi Watts, aki teljesen esélytelen, pedig kiváló színésznő. A francia Emmanuelle Riva viszont megkaphatná már ezt a díjat, és mégsem sem fogja, annak ellenére, hogy a lelkét is tette az Amour-ért. Viszont...akinek idén nyernie kéne, az Quvenzhané Wallis, aki kilenc éves, és megigéző jelenség volt a Beasts of the Southern Wild-ban. Neki valószínűleg nincs sok esélye később hollywoodi színésznővé válnia, az ő karrierjének nem ártana a díj. Abszolút megérdemli, és az Akadémia hírnevén is javítana ez a húzás - az utóbbi idők legbátrabb és legelismerésre méltóbb döntése lenne az Akadémiának.

Tippünk a befutóra: Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)

Nyernie kéne: Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild)

Ismét egy egyértelmű kategória: Legjobb női mellékszereplő. Van itt egy darab két Oscar-díjas színésznőnk (Sally Field), egy darab egy Oscar-díjas (Helen Hunt), és három darab Oscar-jelölt (Anne Hathaway, Amy Adamy, Jackie Weaver). Lássuk sorrendben: Mrs. Field harmadik Oscar-ja érdekes esemény lenne, beteljesítené a színésznő "Oscar-trilógiáját", ráadásul idén két olyan színészünk is lenne, aki a mostani díjával három araszobrocskát is a magáénak mondhat - ugye a másik Daniel Day-Lewis. Épp csakhogy ez most nem fog megtörténni, mert 2013 annak az éve lesz, hogy Anne Hathaway Oscar-díjas lett. Ez egyértelmű, nem is kérdés senkinek. A színésznő a Les Misérables-beli teljesítményét a kritikusok kitörő lelkesedéssel fogadták, minden létező díjat megnyert, Golden Globe, SAG, stb. A filmért levágatta a haját kamera előtt, összemocskolta magát, besárgíttatta a fogait és kiénekelte a torkát. Anne iszonyatos erővel nyomta magát, mindenki tudhatja: ő idén Oscar-t akar, és ezért megtesz mindent, értsd: mindent. Éppen ezért mind Amy Adams, mind Helen Hunt, mind Jackie Weaver hátradőlhet és nyugodtan koktélozhat, miközben Anne a színpadon könnyekkel küszködve eljátssza, hogy meglepődött. 

Tippünk a befutóra: Anne Hathaway (Les Misérables)

Nyernie kéne: Anne Hathaway (Les Misérables)


LEGJOBB RENDEZŐ


Se Ben Affleck, se Tarantino, helyettük Ben Zeitlin és Michael Haneke: ez a kategória csupa meglepetés volt a kihirdetéskor. Az Argo Affleck nélkül esélytelenebb, viszont Spielberg ügyesen kihasználhatja a lehetőséget, most, hogy legnagyobb vetélytársa a szezonban kiesett. Kérdés, hogy az Akadémia mennyire lesz bátor, és esetleg Haneke-nek adja vagy Zeitlin-nek, vagy marad a kommerszebbnél - nem negatív értelemben, persze. David O. Russel-nek például abszolút helyes döntés lenne oda adni a díjat, az SLP erős rendezése szerintem megérdemli az elismerést. Ang Lee már kapott rendezői Oscar-t a Brokeback Mountain-ért, amit szintén elfelejtettek elmulasztani megdobni egy legjobb film díjjal. Úgyhogy Lee szerintem most kiesett a versenyből, ráadásul Spielberg már kapott egy olyan rendezői Oscar-t, amit nem a legjobb film kategória nyertese moziért adták neki - ez volt ugye a Saving Private Ryan. Haneke pedig túl rideg a Filmintézetnek, nem igazán hiszem, hogy február végén ő fogja lobogtatni az Oscar-t, még úgysem, hogy az Amour nyeri majd a legjobb idegen nyelvű film Oscar-ját.

Tippünk a befutóra: Steven Spielberg (Lincoln)

Nyernie kéne: David O. Russel (Silver Linings Playbook)


LEGJOBB FORGATÓKÖNYVEK


Valószínű, hogy idén megdobják az Argo-t a legjobb adaptált forgatókönyv díjával. A Beasts of the Southern Wild szkriptje nem annyira erős, hogy nyerjen, annak a filmnek inkább a képeiben és a színészeiben van az ereje. Kihívás lehet még a Lincoln és a Silver Linings Playbook, mindkettő tipikusan az a film, ami ha nem nyeri el a legjobb film Oscar-t, akkor a szkripteknél erősít. A Life of Pi a technikai kategóriákban nagyon erős lehet, de kétlem, hogy itt nyerne.

Az eredeti forgatókönyv kategóriát én mindig is izgalmasabbnak tartottam a másiknál, itt önállóan kell alkotni, és ez meg is látszik a jelölteken. Először is: szégyen, hogy a Moonrise Kingdom csak itt kapott jelölést, tizedikként simán betehették volna a filmekhez. Itt viszont mindenépp jó helyen van, mert a forgatókönyve nagyon erős, majdnem annyira, mint a Looper-nek, ami viszont jelölést sem kapott. Szégyen 2.0. De szerencsére a Django Unchained-et nominálták az akadémikusok, és bizony ez lehet Tarantino kategóriája. Ellenfelei nem rendelkeznek akkor hátszéllel mint ő, hiszen a Zero Dark Thirty esélyeit már fentebb taglaltam, a Flight mégcsak legjobb film jelölést sem kapott, az Amour pedig túl hideg az Akadémia ízlésének. Tarantino szoríthat, mert itt nagy esélyekkel indul.


LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM ÉS ZENE


Írtam volna, hogy a díj a Frankenweenie-é, menjünk tovább, és boldog is lettem volna a döntéssel, de a Golden Globe mindent megkavart: a Wreck-it Ralph-nak adták a díjat, és nem is került rossz helyre, de mindenki Tim Burton stop-motion animációs filmjét tartotta az esélyesnek. Részemről majdnem mindegy, mert mindkét film remek volt, de talán a Ralph-nak kéne kapni, hiszen az eredeti ötlet, és nem feldolgozás. A többi jelölt, nevezetesen a Brave, a ParaNorman és a Pirates! Band of Misfits most egy időre reflektorfénybe kerültek, mégsincs szemernyi esélyük sem. A Brave, a Frankeweenie és a Wreck-i Ralph gyártója, a Disney örülhet: házon belüli verseny lesz.

És ismét egy kritikus kategória: a zene sosem volt az Akadémia erőssége, és most is sikerült összeválogatni egy jó adag remekül sikerült muzsikát, ám pár gyöngyszem kimaradt. Sem az Anna Karenina, sem az Argo zenéjét nem tartom olyan erősnek, hogy kiüsse a jelöltek közül a The Dark Knight Rises-t, a The Hobbit: An Unexpected Journey-t vagy a The Hunger Games-t, a Cloud Atlas-ről már nem is beszélve (személy szerint az előbb felsorolt filmek mindegyikét jelöltem volna Oscar-ra, mégha egyet-kettőt személyes okokból is). Az Argo kellemes keleties zene, de nem mestermű. Az Anna Karenina pedig olyan mint maga a film, amihez íródott: élvezetes, de érződik rajta, hogy nagyon művészinek szánták, de ahhoz kicsit felületes. Ellenben a Skyfall zenéjét dicséretes, hogy jelölték, remekül ötvözi a klasszikus Bond-muzsikát a friss ritmusokkal. A Lincoln zenéje visszafogott, de ha elmerülünk benne, nagy élmény lehet - mégiscsak John Williams. Viszont a Life of Pi muzsikáját a sok dicsérő kritika ellenére sem tartom olyan jónak, hogy Oscar jelölést érdemeljen.


TECHNIKAI KATEGÓRIÁK

Idén nagyon illene már oda adni Roger Deakins operatőrnek a Skyfall-ért az Oscar-t, remélem megkapja, mestermunkát végzett - ezt valószínűleg a Sony is tudja, és éppen javában kampányolnak az díjjért. És ha már a főbb kategóriákban a legjobb női mellékszereplőt kivéve nincs is esélye a Les Misérables-nak, a kosztümökért kapjon szobrot, fantasztikus munkát végeztek rajta. Vágásnak a Silver Linings Playbook-ot javasolnám, főleg a családi veszekedést ábrázoló részekért, olyan sűrű és zavart lett a vágás azoknál a részeknél, éreztetve a mentális zavart Pat fejében. A smink lehet a The Hobbit-é és a Les Misérables-é is, mindkettő remek lett. Mindkét hang kategóriában a Skyfall kell, hogy legyen a befutó, mert a többi jelölt - a Lincoln mint legjobb hangkeverés? - kissé furcsa itt. Vizuális effektek kategóriában legyen a szobor a The Hobbit-é, elég csak ránézni Gollam CGI figurájára, és tátva marad a szánk.


OSCAR 2013


Izgalmas Oscar-kiosztónak nézünk elébe, sok meglepetés is lesz, lesznek papírformák is, szóval öröm lesz végre egy izgalmas szezont figyelni. Viszont felháborító, hogy az Akadémia milyen szinten bojkottálja a minőségi blockbustereket, A The Hunger Games vagy a The Dark Knight Rises mindenképpen legjobb film jelölést érdemelne. Így vagy úgy, de élvezetes lesz figyelni, kik kapják idén az aranyszobrot, és kik maradnak ülve a helyükön, mosolyt erőltetve az arcukra, tudván, hogy hónapok munkája hiába.

A bejegyzés trackback címe:

https://northopbluray.blog.hu/api/trackback/id/tr165072654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NorthopViggo 2013.02.11. 14:17:56

Tegnap kiosztották a BAFTA-t, amin szintén az Argo nyerte a legjobb film díjat, és Ben Affleck lett a legjobb rendező. Azt hiszem az idei Oscar-díj borítékolható.
süti beállítások módosítása