Oscar bácsi látogatása

2014.02.12. 12:36

Az idei Oscar szezon jelentősen izgalmasabb, mint a múltévi: mindössze két kategória van, amiben biztos győztest hirdethetünk. És bár idén is vannak olyan darabok, melyek uralják a szezont, most nincs olyan, ami egyértelműen nyertes lenne.Lássuk a jelölteket!

Oscar+2014+Nominations+Academy+Awards1.jpg

Idén az első meglepő dolog, amit megemlítenék, az az, hogy a Weinstein Company teljesen kimaradt a díjszezonból. Általában ők mindig a topon vannak, a legerősebb kampányok őket kísérik, és sorozatosan nyernek a legjobb film kategóriában. Ám 2013 nem az ő évük, mindössze az August: Osage County pár szereplője versenyzik az ő istállójukból, és nyerni ők sem fognak. 

A második dolog, ami fájó, az annak a rengeteg remek filmnek hiánya, amiket érthetetlen okokból nem jelöltek. Sem a Prisoners, sem a Rush nem kapott jelölést, pedig nemcsak legjobb filmként, de legjobb rendezőként is indulhattak volna, sőt a forgatókönyvük és színészeik is érdemelnek elismerést. A Prisoners-ből kijárna egy jelölés Hugh Jackman-nek és Jake Gyllenhaal-nak is, a Rush-ból pedig Daniel Brühl alakítása egy mellékszereplő jelölést minimum kaphatna. Szintén fájó hiány az Inside Llewyn Davis a filmek közül, pedig úgy tűnt, az Akadémia nagyon megszerette Coen-éket, hiszen az utolsó filmjeik közül szinte mind kapott jelölést. A rendezők közül Paul Greengrass-t volt kár kihagyni a Captain Phillips-ért, simán mehetett volna Alexander Payne helyére. A színészek terén még felemásabb a helyzet: főszereplőként Joaquin Phoenix a Her-ben volt olyan jó, hogy bekerüljön, és Robert Redford-nak is kijárna már az elismerés. A női kategória rendben van, de azért Jennifer Lawrence ide beférhetett volna a Catching Fire-ért, amiben szerintem sokkal komplexebb karaktert hozott, mint az American Hustle-ben. Nagyjából ennyit hiányolok, plusz egy legjobb kaszkadőr kategóriát. Nem lenne rossz, ugye?

LEGJOBB FILM

gravity_1.jpgItt szerencsére kellemesen megosztott a játék, mert míg tavaly az Argo sajnos biztos befutó volt, az addig idén mind a Gravity, mind az American Hustle, mind a 12 Years a Slave esélyesek. Jó ideig tűnt utóbbi a legbiztosabb győztesnek, de azóta jó pár ceremónia lement, és Cuarón űrfilmje és Russel retroheist mozija erősen feljöttek, még a Producers Guild of America-t is megosztva nyerte a Gravity és az 12 Years a Slave (ez utóbbi esemény után nyilatkozta Brad Pitt, hogy nem kellett volna a rivális filmre szavaznia, és akkor az övé nyer). A legújabb fejlemények szerint valószínűleg az American Hustle nem fog nyerni, és mintha a Gravity is gyengült volna, de egyértelműen nem lehet kijelenteni, hogy a 12 Years fog nyerni. A további jelöltek közt még ott van a The Wolf of Wall Street, ami szerintem jobb mindhárom filmnél, a kiemelkedően jó Captain Phillips, a fantasztikus Her, és még három másik produkció, amit egyelőre még nem láttam: Philomena, Dallas Buyers Club és a Nebraska. Ez utóbbinak szemernyi esélye sincs, ez tisztán látszik, a Wolf-Captain-Her trióból sem fog egyik sem győzedelmeskedni. Ez egyrészt kár, mert a remek filmek, másrészt szerintem annak kellene nyernie, ami a leginkább újat mutatott, leginkább mozgásba lendíti a mozit és a filmipart. Egy olyan produkciót kéne piedesztálra állítani, ami nem csak "kellemes szórakozás", hanem évek, évtizedek múltán is emlékszünk rá. Ebből a szempontból a 12 Years a Slave megbukik, mert bár jó film, nem kiváló, nem fog fenn maradni. A Hustle egy múlt idézés, és mint olyan, kapásból ne nyerjen, szerintem. Nem a múltba kell tekintgetni, hanem előre menni, csak így fejlődhet valami. Persze, játszódjon a múltban a film, ha kell, de mutasson újat. A Hustle erős, de nem eléggé. Ellenben a Gravity tényleg korszakalkotó film, egy mesteri hullámvasút, ahol minden egyes pillanat tökéletes precízséggel van megalkotva, berántó, erőteljes, feszült film, ami pontosan bele illik a mozivarázs fogalmába: kilencven percen keresztül lebegünk az űrben, a film megteremti a gravitáció hiányának érzetét, és mire vége, leizzadsz, kimerülsz, és ez hatalmas teljesítmény. Az eljárás, amivel megalkották ezt a filmet, teljesen újszerű, és abszolút megérdemli, hogy jutalmazzák. Nem azért, mert kiváló a CGI, vagy mert élethű minden. Nem, ez nem egy techdemo, ez egy mesteri megkomponálása egy minden természetfelettit nélkülöző eseménynek, ahol minden egyes darabka a film egészét szolgálja. EZ kellene, hogy Oscar-t kapjon! 

Ami nyerni fog: 12 Years a Slave

Aminek nyernie kéne: Gravity

 

LEGJOBB RENDEZŐ:

12-years-a-slave.jpgEbben a kategóriában nincsenek kérdések: Alfonso Cuarón megkapta a Golden Globe-ot és DGA-t is, egyértelműen ő viszi a szobrot a Gravity-ért. A többi jelölt (Martin Scorsese a The Wolf of Wall Street-ért, Steve McQueen a 12 Years a Slave-ért, David O. Russel az American Hustle-ért és Alexander Payne a Nebraska-ért) még mosolyoghatnak ugyan a partikon, de idén a mexikói direktor fog színpadra állni. Ha ez így lesz, megismétlődik a múlt évi felosztás: a kosztümös, földhözragadtabb film (Argo, 12 Years a Slave) viszi a legjobb film díját, a sok CGI segítségével készült, grandiózusabb, 3D-s dráma (Life of Pi, Gravity) pedig a rendezőjének hoz aranyszobort. Nem lenne ezzel baj, ha az Akadémia nem csinálna totál hülyét magából ily módon: a legjobb film mégsem annyira jó film, hogy egy másik film rendezője jobb munkát végzett?! 

Aki nyerni fog: Alfonso Cuarón

Akinek nyernie kéne: Alfonso Cuarón. Nem lesz itt semmi probléma.

LEGJOBB FÉRFI SZÍNÉSZ:

american-hustle.jpgFőszereplők és mellékszereplők egyaránt jöhetnek! Előbbi kategóriában a legesélyesebb Matthew McConaughey a Dallas Buyers Club-ért, illetve Chiwetel Ejiofor a 12 Years-ért. A legvalószínűbb az, hogy Matthew nyeri, és ez így is van jól: inkább ő, mint Ejiofor, akinek ez első igazán népszerű szerepe, így szerintem lesz még alkalma nyerni. A The Wolf of Wall Street-el jelölt Leonardo DiCaprio sokadszorra indul a szoborért, és idén sem fog nyerni, akárcsak múlt években, és ha jól számolom, ez már az ötödik jelölése. Valószínűleg mindenki jobban járna, ha már megkapná, mert akkor végre abbamaradna a DiCaprio-rajongó tinik és háziasszonyok sopánkodása, hogy még mindig nem kapott. Nem mintha nem érdemelné meg, de DiCaprio soha nem fogja megkapni, kár is reménykedni. Tisztán látszik, mikor nem kedvel valakit az Akadémia, és valamiért őt nem szeretik. Talán, ha már túl van a hatvanon, egy életműdíjat neki ítélnek, de sajnos többre nem hiszem, hogy számíthat. Mindentől függetlenül én továbbra is Joaquin Phoenix-nek adnám a Her-ért, hiszen annyiszor neki megérdemelte már, és soha nem adják neki. Mondjuk, nem is nagyon szeret részt venni az Oscar-kampányban, így idén nem is jelölték. Robert Redford-ot dettó. Christian Bale ugyan hatalmas volt az American Hustle-ben, de ez nem az ő éve lesz, ahogy Bruce Dern sem reménykedhet sokban.

Aki nyerni fog: Matthew McConaughey

Akinek nyernie kéne: a jelöltek közül DiCaprio ezerszer rászolgált már, leginkább a The Aviator-ben, de ha lehet olyat is mondani, aki nincs nominálva, akkor Phoenix.

A mellékszereplők közül Jared Leto a biztos befutó, aki nőnek maszkírozva játszotta végig a Dallas Buyers Club-ot. Mellette még jelölt Jonah Hill, a The Wolf of Wall Street-ért, illetve Michael Fassbender a 12 Years a Slave-ért. Én leginkább utóbbinak adnám, ha már a Shame-ért anno nominálni sem sikerült. Bradley Cooper-nek most sincs esélye sem, akárcsak tavaly a Silver Linings Playbook-ért, és lássuk be: Barkhad Abdi, akinek ez az első filmje, és még csak nem is szakmabeli, sajnos kiváló alakítása ellenére is esélytelen.

Aki nyerni fog: Jared Leto

Akinek nyernie kéne: Michael Fassbender

 

LEGJOBB NŐI SZÍNÉSZ:

Blue-Jasmine.jpgCate Blanchett pillanatok alatt elfogja vinni a legjobb női főszereplőnek járó elismerést. A Blue Jasmine-ben nyújtott alakítása valóban jó volt, de én inkább egy másik jelöltnek adnám. Korábban már írtam, hogy mennyire elképesztőnek tartom Sandra Bullock alakítását a Gravity-ben, de az a helyzet, hogy ő egyszer már elvitte az Oscar-t a The Blind Side című filmért, 2010-ben. Akkor ugyan szerintem nem érdemelte meg, de most nagyon is, úgyhogy mondjuk, hogy azt a szobrot ezzel a filmmel váltja ki. Így viszont én Amy Adams-nek adnám az American Hustle-ért, amiben káprázatos volt - plusz Adams-nek már rég kijár a díj, míg Blanchett-nek már van. A maradék két jelölt (Meryl Streep, Judi Dench) igazából töltelék jelöltek, Streep pár éve kapott legutoljára, és az eddigi színész szakszervezeti díjak, és kritikusi díjak alapján amúgy sincs esélye.

Aki nyerni fog: Cate Blanchett

Akink nyernie kéne: Amy Adams

A mellékszereplők közt már izgalmasabb a verseny: a jelöltek közül Jennifer Lawrence és Lupita Nyong'o fog megküzdeni a díjért. Lawrence ugyan tavaly már kapott, és ugyan akkor is döbbenetes volt, hogy ilyen fiatalon, ilyen hamar megkapta azt, amit még DiCaprio sem tudott megszerezni, de ha idén is megkapná, az már tényleg röhejes lenne. Ezt már nem is alakításra adják, egyszerűen azért esélyes, mert ő Jennifer Lawrence. Most valamiért mindenki rajta csüng, és ez egyrészt két dolgot jelent(het): 1. a karrierje nagyon gyorsan fog lejtmenetbe kapcsolni pár év tündöklés után, 2. akármiben játszik, azt isteníteni fogják. Ez azért szomorú, és olyan színészeknél rendben lenne, ha két évben egymás után kapná az Oscar-t, mind Robert De Niro, vagy Al Pacino, de Lawrence azért nem olyan jó, mint ők, és főleg nem olyan jó ebben a filmben. Mellette Nyong'o sokkal különlegesebb volt, bár szerepe kicsi, de hatalmas alakítást nyújtott. A többi jelölt meg most úgyis háttérbe szorul, így érdekes lesz figyelni, ki nyeri a díjat, főleg miután Nyong'o nyerte a SAG-ot, így talán mégis csak ő fog színpadra lépni. De, ki tudja...

Aki nyerni fog: Nem tudom...talán Nyong'o...tippelni sem tudok.

Akinek nyernie kéne: Lupita Nyong'o

 

FORGATÓKÖNYVEK:

her-movie-review.jpgA két forgatókönyvi kategóriában már talán most nyertest hirdethetünk, legalábbis az eredeti szkriptek közül, itt ugyanis minden valószínűség szerint Spike Jonze viszi a díjat a Her-el, és ez így jól is van. Mellette még az American Hustle Hustle, a Blue Jasmine, a Dallas Buyers Club és a Nebraska versenyez. Az adaptált forgatókönyvek között viszont bizonytalanabb vagyok. Ha a 12 Years a Slave viszi a film díját, akkor itt is tarolni fog, de ha nem így történne, hanem mondjuk a Gravity nyerné a főkategóriát, akkor érdekes lesz, kit hoznak ki győztesnek, mert azt viszont nem jelölték itt. Ha így esne, én a Philomena vagy a Captain Phillips-et találnám esélyesnek, de még így is viheti a 12 Years ezt a kategóriát. Akárhogy is lesz, én a The Wolf of Wall Street-et hoznám ki győztesnek, ha már máshol nem arathat.

Ami nyerni fog: Her, 12 Years a Slave

Aminek nyernie kéne: Her, The Wolf of Wall Street

 

TECHNIKAI KATEGÓRIÁK:

2012-THE-GREAT-GATSBY-011.jpgEzeket szinte biztos, hogy a Gravity viszi, speciális effektek, operatőri munka, hangvágás, hangkeverés, ezek mind mennek neki. A látványtervezésnél talán a The Great Gatsby-nek is becsúszhat egy díj, de simán lehet, hogy még ennyit is sajnálnak tőle. A vágást szintén Cuarón filmje fogja elvinni, de a sminknél nem lehetett jelölni, így ott valószínűleg a The Lone Ranger nyer, illetve a kosztümök közt lehet még érdekes, ahol az American Hustle vigasztalódhat, ha nem nyerne a főkategóriában, de oda adhatják a 12 Years-nek is, pluszba a legjobb film díja mellé. A speciális effektek közül azért szégyen volt kihagyni a Man of Steel-t, és Roger Deakins-nek is illene már oda adni az Oscar-t sok éves operatőri munkájáért, aminek során elképesztőbbnél elképesztőbb beállításokat hozott össze.

ANIMÁCIÓS FILM:

Ezt úgy is a Frozen viszi, nem is ragoznám, de azért hihetetlen, hogy ide bejutott a Despicable Me 2 és a The Croods. Míg előbbi azért szórakoztató, ez az ősemberes marhaság szégyen az Oscar-jelöltek közt.

ZENE:

Ezt utoljára hagytam, mert évről évre sikerül oda adni valami jelentéktelen filmzenének, miközben az év legjobbjait még csak nem is jelölik. Idén a The Book Thief, a Gravity, a Saving Mr. Banks, a Philomena, és a Her versenyeznek. Ezek közül kapásból kihúznám a The Book Thief-et, ami inkább a legjobb filmek közé való, és a Mr. Banks-et, valamint a Philomena-t. A jó zene még nem egyenlő az év legjobb zenéjével, és lehet szidni a Man of Steel-t, de a zenéje epikus volt, grandiózus, felemelő, a jelöltek közt a helye. Szintén nem tudom hol van a Rush, aminek "Lost But Won" témáját öröm hallgatni. 

A betétdalok kategóriát idén meglepő módon majdnem sikerült feltölteni (volt év amikor kettő(!) jelölt volt), és habár a Frozen itt is győzedelmeskedni fog, a Despicable Me 2 dala is hangulatos darab. A Her "The Moon Song"-ja szintén nagyszerű szám, de azért ez nem az a kategória, amit köröm rágva fogunk figyelni. Azt meg hagyjuk is, hogy az Oscar évek óta legkínosabb botránya is ide kötődik...

OscarNominees2014__140210234550-575x240.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://northopbluray.blog.hu/api/trackback/id/tr435809321

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása